
In gesprek met Fred Smalbrugge
“Soms begint iets groots met een klein idee. In 2022 stopte ik, na 10 jaar, met het kamerkoor dat ik had opgericht: Camerata Fectionata. Vervolgens rees de vraag: wat nu? Toen ontstond het idee om een groot, bekend werk uit te voeren met iedereen die ook maar enigszins kon zingen
Zo ontstond het idee om een projectkoor te vormen: Vocaal aan de Vecht.
We wisten toen nog niet of daar wel belangstelling voor zou zijn. Was er in de regio eigenlijk behoefte aan een projectkoor? Het antwoord kwam snel: binnen korte tijd meldden zich zestig enthousiaste zangers. En daarmee was de toon gezet.
Het eerste avontuur – Carmina Burana
Als eerste project kozen we voor Carmina Burana van Carl Orff. Niet omdat dat nu zo eenvoudig was, maar juist vanwege de enorme impact en de spectaculaire bezetting: twee grote concertvleugels, zes slagwerkers en drie solisten. Negen maanden lang repeteerden we elke week in de Van Houtenkerk in Weesp, met steun van een professionele pianist. De sfeer was vanaf het begin bijzonder goed – gedreven, vrolijk, en soms ook vol verwondering dat we dit met elkaar echt konden neerzetten.
De uitvoering in de Grote Kerk van Weesp werd een feest. De kerk zat vol, het publiek was laaiend enthousiast en het applaus hield minutenlang aan. Voor ons allemaal was dit het bewijs: dit koor had bestaansrecht.
Verder bouwen – Mozart en The Unicorn

De logische volgende stap was het Requiem van Mozart. Een stuk van een heel andere orde, veel complexer en veeleisender. Toch durfden we het aan. Sterker nog: we voegden er een extra uitdaging aan toe door ook een werk van mijn eigen hand uit te voeren – The Unicorn. Dat bracht een heel ander klankidioom in het koor.
Dit keer bleven we niet bij één concert. Er kwamen er drie, waaronder een bijzonder optreden in het AMC-ziekenhuis in Amsterdam. Dat concert zal velen bijblijven: zingen voor een publiek dat midden in het leven staat, soms onder moeilijke omstandigheden, gaf de muziek extra betekenis.
De derde stap – The Armed Man
Ons huidige project is The Armed Man van Karl Jenkins. Een mis voor de vrede, geschreven naar aanleiding van de Kosovo-oorlog. Het is een werk dat raakt aan de tijd waarin we leven – een aanklacht tegen oorlog en een hoopvol pleidooi voor vrede.
Identiteit en naam
Weesp ligt aan de Vecht, en daar zingen wij: Vocaal aan de Vecht. Heel eenvoudig eigenlijk, maar ook treffend. Want het merendeel van onze zangers komt uit plaatsen die langs de Vecht liggen. We zijn dus letterlijk en figuurlijk een koor van en aan de rivier. En anders dan veel bestaande koren zijn wij een projectkoor: elke keer opnieuw komt er een groep mensen samen die dit avontuur met elkaar aangaat.
Uitdagingen en toekomst
Toen we begonnen, waren er geen grootse ambities – alleen de wens om mensen de kans te geven mee te zingen in een indrukwekkend werk. Nu, een paar jaar later, merken we dat het koor groeit in kwaliteit én dat de keuze van de werken meegroeit met de tijd. The Armed Man is daar een mooi voorbeeld van: het is niet alleen een groot werk, maar ook een spiegel van de wereld om ons heen.
Dat dit soort projecten duur zijn, zal niemand verbazen. Het verkrijgen van subsidies en het werven van sponsoren was en is telkens weer een uitdaging. Toch blijkt steeds: met inzet, enthousiasme en steun uit de omgeving komt er veel mogelijk.
Wat de toekomst brengt? Misschien geen grote droom of masterplan. Maar wel het verlangen om dit soort bijzondere uitvoeringen mogelijk te blijven maken, voor zoveel mogelijk zangers en voor een publiek dat zich steeds weer laat raken door de kracht van muziek.”